Menteri Perdagangan Malaysia Bantu Bersihkan Masjidil Haram saat Banjir

Redaksi


IDNBC.COM -
Menteri Perdagangan Internasional dan Industri Malaysia Muhammad Azmin Ali mengunggah foto saat dirinya membersihkan Masjidil Haram yang banjir akibat hujan deras pada Selasa (27/4/2021). 


Dalam foto tampak Azmin bersama para petugas Masjidil Haram mengeringkan lantai yang tergenang air.

"Hari ini hujan turun deras, saya menyumbangkan sedikit tenaga, bersama staf Masjidil Haram, saat hujan deras turun," katanya, dalam komentar foto. 

Banyak netizen memuji atas inisiatif Azmin ikut membersihkan Masjidil Haram dari banjir tanpa memandang status sebagai menteri.

Seperti diketahui, Makkah diguyur hujan lebat dan diperkirakan cuaca ini akan bertahan hingga akhir pekan mendatang. 

Pemerintah Kota Makkah melakukan berbagai upaya untuk mengatasi beberapa daerah yang dilanda banjir, termasuk membersihkan pohon yang tumbang di jalanan. 

Kepresidenan Umum Urusan Dua Masjid Suci (Masjidil Haram dan Masjid Nabawi) juga berupaya menghalau banjir di Masjidil Haram demi kenyamaan jemaah.

Lebih dari 200 pengawas serta 4.000 pekerja membersihkan area dan pintu masuk Masjidil Haram menggunakan 470 alat penyedot air dan pengering.  

Mereka juga membersihkan selokan untuk memastikan tidak ada penyumbatan.  Pertahanan Sipil Arab Saudi mengeluarkan peringatan cuaca untuk beberapa wilayah mulai Rabu (28/4/2021) hingga Minggu (2/5/2021). 

Pengumuman tersebut dikeluarkan dengan peringatan badai petir disertai hujan sedang hingga lebat disertai angin kencang di Asir, Al Baha, Jazan, Najran, dan Makkah.

Sumber https://www.democrazy.id/2021/04/Viral-Menteri-Perdagangan-Malaysia-Bantu-Bersihkan-Masjidil-Haram-saat-Banjir.html



Comments